donderdag 16 mei 2013

Rondje in het parkje.

Na schooltijd scheen de zon vrolijk. Ik zag de vlinders al fladderen en omdat ik nog geen juffers/libellen in de Alblasserwaard heb dacht hier ook nog wel mijn eerste Variabele waterjuffers te kunnen scoren. Ik liep het parkje in met mijn camera en ik had al gauw mijn eerste Variabele waterjuffer. Hij was me alleen te snel af, maar het teken had ik dat ze aanwezig waren. Ik trapte bijna op een Bont zandoogje die opvloog en even verderop weer rustig ging zitten om zich te laten fotograferen.
Bont zandoogje
Bont zandoogje

De 3 soorten witjes vlogen om mijn oren maar de kans om ze te fotograferen kreeg ik niet. Wel gezellig om zo'n gezelschap te hebben tijdens het zoeken naar Variabele waterjuffers. Die kreeg ik al snel in het oog en na even wachten ging het zitten in het gras waarna ik er een kiekje van kon maken.
Variabele waterjuffer

Variabele waterjuffer

Variabele waterjuffer
 
Deze juffertjes zijn herkenbaar aan de tekening op de schoudertjes dat moeten (zoals je op foto 2 kunt zien) 2 uitroeptekentjes voorstellen. Ik kwam nog 2 vrouwen tegen, die nadat ik een paar foto's had laten zien, meteen enthousiast waren en heb ze even een lidmaatschap (NVWA) aan proberen te smeren. ;) Ik had een leuke middag. Maar de dag was nog niet voorbij want, toen ik voorbij de vijver liep zag ik dat de Meerkoeten jongen hadden dus die moesten ook nog op de foto. De Meerkoet had 4 jongen en nog 8 eieren.
 
Voeren

Pa en ma voederden allebei

De nestbewaker was niet bang


Meerkoet (juveniel)

De Gierzwaluwen waren ook van de partij en ik kon het niet laten om er een foto van te maken.


Gierzwaluw
 
Het werd tijd om te gaan eten na een voorlopig laatste zonnig dagje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten