dinsdag 21 mei 2013

Levenslijstsoort #252 Noordse nachtegaal & #253 Kwartel

20-05-2013
De dag begon vandaag mistroostig en dat zou voorlopig wel zo blijven. Vanmorgen was bezig met 2 Kilometerhokken om des middags met de Fam. Molenaar op stap te gaan naar de Brabantse Biesbosch.
Ik kwam om 7uur aan in Oud-Alblas uit de kerktoren kwam een hoop gekrijs van een paar jonge kauwen die graag wat te eten wilden hebben. Ik reed verder door het dorp waar ik de eerste Zwartkop, Turkse tortel, Houtduif, Spreeuw en Merel kon aanvinken op mijn lijstje. De eerste soorten waren binnen en ik was al aardig verregend. Maar de aanhouder wint. Zo kwam ik mijn eerste Spotvogel en Bosrietzanger van het jaar tegen.
Geluid Spotvogel
 
Ik keek nog even voor de Steenuil maar deze was niet aanwezig. De telling was hiermee een beetje ten einde en werd het tijd om naar Polder Nieuw-Lekkerland te gaan. Langs het Achterwaterschap had ik nog een 2tal Spotvogels en wat rietvogels. Verder vloog er nog een Purperreiger op en een Viesdif ;) zat mooi te poseren op een paaltje.
Purperreiger

Visdief
 
Ik hoorde dat Jacob naar de Brabies ging voor Noordse Nachtegaal. Het was dat het een zeldzame vogel betrof anders was ik er niet met buikpijn/hoofdpijn/verkoudheid naartoe gegaan. Op een slikplaat bij Werkendam liepen nog een 8-tal Bontbekplevieren. We reedden snel verder naar 'de plek' waar enkele vogelaars stonden te wachtten op het moment dat hij zong. Ons wachtten ging over in een rondje lopen rond de pannenkoek. We stuitten op een stuk of 1500 Gierzwaluwen, waarvan enkele exemplaren door je haren vlogen. Ze vroegen er gewoon om gefotografeerd te worden, wat we dan ook met plezier deden.



 
De groep vogels die er verder nog aanwezig was bestond uit wat: Lepelaars, Gekraagde roodstaart, Oeverzwaluwen en een Nachtegaal. Wat planten betrof stond er een Grote boterbloem, Spindotterbloem en Nachtkoekoeksbloem.
Nachtkoekoeksbloem
 Nadat er we een Ree zagen werden we gebeld door Jacob zijn vader dat de Noordse nachtegaal bezig was met zijn concert te geven. Wij rennen en toen we daar aankwamen zat de vogel prachtig te zingen. Hoppa soort 252 was binnen. Wat een zang, prachtig!! De vogel stopte met zingen en werd even 1x getapet waarna ik hem ontdekte en er mooie foto's gemaakt konden worden.

Geluid Noordse Nachtegaal

Nadat we van deze prachtige vogel genoten hadden hoorden we dat er een Fluiter gemeld was bij het 'Boomgat.' We wisten niet hoe we hier moesten komen en reden we met een vaartje van 100 km/u over een landweggetje om Paul Borgerding bij te houden die ons de weg wees. We kwamen bij de verkeerde plek aan, en moesten we een stukje terug. Nadat we daar aankwamen hoorden we wat Wielewalen. Verder was er op het gewone na niet veel te horen. Totdat we ineens een eigenaardig geluidje hoorden wat op een Kwartel moest duidden. Dit was een soort waar ik al jaren mijn best voor aan het doen was. En kreeg een plekje op levenslijst #253. De Fluiter liet 2maal zijn roepje horen en daarmee moesten wij het doen. Deze dag moest gevierd worden, en wel met Negerzoenen.
We stopten nog even op de plek van de IJsvogel, maar deze liet ons in de steek waardoor we hem niet vonden.
Een prachtige dag (op het weer na dan) met 2 nieuwe soorten voor mijn levenslijst.
Met dank aan meneer Molenaar.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten