zaterdag 15 juni 2013

Twitchen tussen 17:40 en 22:40 in Delft, Leidschendam, Zevenhuizen en Culemborg

Om 16:30 zag ik op www.waarneming.nl  dat er een Grauwe franjepoot gezien was in Delft. Dit was toch wel een goede soort en kon ik op stelt en sprong nog wat vervoer regelen, met Ed en Mary van der Es. We hadden om half 6 bij de carpoolplaats onderaan de brug over de Noord afgesproken.
Na een Bruine kiekendief (man) gezien te hebben en mijn fiets op slot gezet te hebben kon ik instappen en gingen we op weg. De files vielen overal mee en waren we snel op de plek van het Avondvierdaagse ùùùhh vrouwtje Grauwe franjepoot. We kwamen aan en zagen meteen het beestje zwemmen wat een klein, wat een klein vogeltje. Ik had dit nooit verwacht.
De mensen die daar liepen hadden soms geïnteresseerde opmerkingen of onzinnige opmerkingen.
Grauwe franjepoot (vr)
Grauwe franjepoot (vr)
Grauwe franjepoot (vr)

Na hier 10 minuten gestaan te hebben werd het weer tijd om op te stappen omdat, onze auto fout geparkeerd stond en de politie in zicht was. Wegwezen dus ;) De tocht ging verder naar Leidschendam vogelplas Starrevaart. Daar was een Witvleugelstern gemeld en aangezien E & M en ik hem nog niet op de jaarlijst hadden was het dus een mogelijkheid om die daar te scoren en deze vogel te delen met nog ongeveer 30 andere vogelaars. De verrassing daar was, dat we nog 3 Dwergsterns tegenkwamen. Leuk! Namelijk ook nog een nieuwe voor de jaarlijst.
Dwergstern
Witvleugelstern
Witvleugelstern
Witvleugelstern

Jammer dat het we weer snel verder moesten want het was daar prachtig met onder andere: Broedende Kluut, Visdief, Kokmeeuw en Tureluur. Er waren verder nog Zwarte ruiters, Blauwborst, Rietgors, Bosrietzanger en Koekoek aanwezig.
Blauwborst
Rietgors
Rietzanger
Het was een twitch-avondje er geen 'gebied-struin-speurtocht-route-ding-iets' maak er wat van, en moesten we weer snel door naar de volgende soort. De Woudaap het was de bedoeling om een glimp van deze soort waar te nemen. Maar het bleef (na bijna over de konijntjes gestruikeld te zijn) bij de roep van deze soort (en de Halsbandparkieten)
Culemborg was de laatste bestemming, daar was het de bedoeling om Kwartelkoning te gaan scoren. Dit was een nieuwe soort voor mij en dus extra leuk. Na wat gezoek en gescheld op de TomTom kwamen we aan. Ik ging gelijk ijverig luisteren, en meende in de verte iets te horen wat er op leek. En terwijl ik stond te luisteren schrok ik ineens, wat op nog geen 15 meter afstand hoorde ik ineens crex-crex. GEWELDIG! wat een fantastisch geluid, om nooit meer te vergeten.
Geluid Kwartelkoning
Soort #256

Om deze avond (met 2 nieuwe soorten) in 3 bijvoeglijk naamwoorden samen te vatten. Prachtig. Geweldig. Onvergetelijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten