zaterdag 8 december 2012

Tellen op Kinderdijk en Pestvogels in Sliedrecht

Vanmorgen om kwart voor 8 de deur uitgestapt. Het ws erg glad en hobbelig op de weg omdat de sneeuw bevroren was. Vooral bij het fietspad richting Kinderdijk, want daar was niet gestrooid en geschoven. Daar bemerkte ik dat ik mijn camera en verrekijker was vergeten dus ben ik terug naar huis gegaan, spullen gepakt en toen over het fietspad richting Nieuw-lekkerland gereden om via een wel bestrooid fietspad naar de telpost te gaan.
Daar kwam gelijk met Adri aan. Opeens zag ik 2 gekke zangertjes vliegen die ik niet herkende, daarom vroeg ik het aan Adri en bleken het Goudvinken te zijn! Dit is een nieuwe soort voor mij voor de Alblasserwaard.
De Kieviten, Brandganzen, Kolganzen  barstten los gevolgd door tientallen Goudplevieren.
verder hadden we qua leuke soorten nog:
- Wulpen
- Kemphanen
- Blauwe kiekendief
- Keep
- Kleine rietganzen
- Kleine Zwanen
- Grote zaagbekken en
een Grote lijster.
voor alle totalen kijk dan op www.trektellen.nl
We hebben tot half 1 doorgeteld en omdat er niet echt veel meer vloog zijn we gestopt.
Toen ik op weg naar huis was, werd ik gebeld over een aantal Pestvogels die gemeld waren bij Sliedrecht. Ik ben er met Arie-Willem naar toe gegaan en na even gezocht te hebben, hadden we ze gevonden het bleken er in totaal 13 te zijn.




 Na deze fraai bekeken te hebben werden ze verstoord door een voorbijganger, en zijn de wijk ingevlogen we hebben ze niet meer terug gevonden.
Toen ik thuis kwam bleken er 65 Turkse tortels  bij mij achter te zitten, wat een leuk aantal is voor de Alblasserwaard. De foto toont één van de groepen in de bomen.
Al met al is het weer een leuke dag geweest met 2 goede soorten voor de Alblasserwaard.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten