zaterdag 17 augustus 2013

Terug van weggeweest.

Het eerste weekje van de op vakantie gaan begon in Zetten op 02-08 en zou duren tot 09-08. De dagen zal ik gewoon per datum beschrijven. Met heimwee liet ik de oranje luzernevlinders thuis achter.




02-08: We kwamen op de vakantie aan de trampoline, de hooiberg en de hond waren al meteen favoriet. De dierenweide trok al meteen de nodige vogels. Kauw, Turkse tortel, Spreeuw, Huismus, Merel en in het weiland liepen nog een paar Raven. En met een rondje fietsen waren Roodborsttapuit en Koekoek wel de leuke dingen.


Een roepende Kwartel  's avonds was ook wel de moeite waard. Die avond werd laat en het was wel even wennen in een nieuw bed ;)

03-08: Een nieuwe dag, na een paar keer wakker gemaakt te worden door een Steenuil. Werd het half negen voor het ontbijt en daarna een fietstochtje om de buurt te verkennen. Ik reed door een stuk bos tussen Zetten en Hemmen. Wat staartmezen en pimpelmezen kwamen voorbij. Er vlogen nog een paar Paardenbijters en een Gehakkelde Aurelia.
We reden verder in de hoop op koninginnepage. We kwamen aan bij een ruïne met een kasteeltuin, met o.a. vlinderstruiken en rode zonnehoed. Aangezien het weer niet meezat was het niet mogelijk om daar dagvlinders te ontdekken. Maar wel een kolibrievlinder.

05-08: De kasteeltuin die ik ontdekt had zag er zeer interessant uit voor dagvlinders, en de hoop op veel dagvlinders zou niet beschaamd worden. want op de heenweg had ik al 2 konningepages! De doelsoort was binnen. In de kasteeltuin in Hemmen stond veel rode zonnehoed wat dan ook veel soorten vlinders aantrok, icarusblauwtje, boomblauwtje, kleine vos, gehakkelde aurelia, atalanta, dagpauwoog, klein/groot/klein geaderd witje, bont zandoogje, citroenvlinder en distelvlinder.

Distelvlinder

Citroenvlinder

Citroenvlinder

Boomblauwtje

Op de terug weg had ik nog een prachtige oranje luzernevlinder.



's avonds voor een vreselijke onweersbui zat ik nog buiten. Toen ik wat nachtvlinders bij de buitenlamp zag rondvliegen. Het waren oranje wortelboorder, weidehalmuiltje/halmrupsvlinder en een hennepnetelspanner. Een roepende kwartel is ook wel een soort die we niet dagelijks horen.

06-08: Een regenachtige dag met in een droge periode een bezoekje aan de Waal, met daar een overvliegende lepelaar. Verder was het niet veel en toen we weer terug waren zat er nog een groene korstmosuil op de muur.

07-08 Een nieuwe dag met nieuwe kansen. De vlindertuin was het waard om nog eens een bezoekje te brengen. Er vlogen wat blauwe breedscheenjuffers rond. Het was een tijd geleden dat ik die gezien wat en dus ook niet minder leuk.
Groot koolwitje

Paardenbijter

08-08 De laatste dag van het weekje was aangebroken. er vloog nog een wespendief langs. gevolgd door een 2e. Verder was het maar weinig en moesten we ons vermaken met de trampoline en de hooiberg.

09-08 Met een tussenstop langs de snelweg kon ik nog een paar roeken mooi platen.



 Zo zat het eerste weekje op vakantie gaan van mijn leven er weer op.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten